Norwegian Wood.


Go möra Go möra!

Igår kom min far på spontanbesök, han har flyttat ut till nowhere och när han bodde i samma kommun hände väldigt sällan att vi sågs, mer sällan än now days. Märkligt det där, men kul.


Eftersom jag precis läst boken Norwegian Wood och fick reda på att den även går på bio tog jag tillfället i akt och såg den. Första gången jag "läser boken och ser filmen sedan". Jag var lite fundersam över om jag skulle låta som de flesta som har läst boken innan gör, alltså hävda att boken är mycket bättre.

Förvisso var det många delar i boken som inte togs med i filmen, men det är förståeligt då man behöver förenkla för att göra filmen mer begriplig för tittarna. Att skapa den där känslan i filmen som gör den intressant, det var kanske därför dem valde att Naoko (en kvinnlig karaktär) stickar en halsduk i filmen och inte en tröja som i boken. Eftersom en tröja ser man inte lika mycket av, den blir inte lika markant på film när man behöver bära den under jackan och då glöms den bort. En halsduk viras lite lätt utanpå jackan och ökar den känslomässiga kopplingen mellan huvudkaraktären (Watanabe) och Naoko.

Oavsett, läs boken, se filmen. I önskad ordning.

Dags för en dejt med grannen i tvättstugan, ja inget mer spännande än Kristin, men ack så trevligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0