Lchf- lätt som en plätt.


Jag upplever att lchf-kost fungerar bra för mig, min tarm håller sig lugn. Förvisso äter jag mediciner nu som gör sin del. Men jag tror att den här kosthållningen kan förenkla min vardag efter behandlingen. Det är det jag och andra som har den här typen av sjukdom eftersträvar, eftersom man är tvungen att lära sig att hantera den, för sin egen skull. Jag är inte den som är för dieter eller bantningsmetoder, om man inte lider av extrem fetma då det kan vara nödvändigt med att tillfälligt ta till en drastisk åtgärd.

Jag är för hållbara och sunda levnadsvanor och fungerar lchf så kan det vara klokt att tillämpa den. För mig är det ingen stor uppoffring att inte äta sötsaker eller andra kolhydrater. Jag uppskattar choklad och äter det gärna , men jag är även medveten att konsekvensen kan bli några extra toalettbesök dagen efter, men då får jag ta det. Återigen, aktiva val. Jag åt choklamousse i England, dagen efter sket jag lite extra. Enkel kartläggning på hur tarmen reagerar.

Nu har jag kanske tur att jag hittat en kost som passar mig, det finns dom som testar med alla möjliga metoder men inget tycks fungera. Jag har en teori, jag tror många känner att dom "ger upp" något som dom brukade ha som vana att äta, att dom ser det som en svår förändring och på så sätt förvärrar problemet. Många forskare menar också på att sjukdomen inte påverkas av kosten, medan andra säger att exempelvis lchf är en kosthållning som fungerar för många. Detta är något luddigt och förvirrande för den som fått diagnosen, etersom det inte finns något exakt svar på vad som kan förhindra skoven. Jag anser att det är värt ett försök om det  kan resulterar.

Kör på det som fungerar för dig och var inte rädd för att fråga dietisten om råd om du skulle känna dig helt lost. Surfa runt själv, sök information, nätet är en underbar plats för tips och bolla erfarenheter med andra i samma sits som du.


Kycklingkebab, stekt lök och paprika med vitkålssallad och vitlöksdressing.

Att tänka på, var inte för strikt (om det inte är nödvändigt) det blir lätt tråkigt och jobbigt när man inte känner att man har frihet. Gör ingen stor grej av det- kolla på fakta och lös problemet, ingen kommer tycka du är jobbig om du själv inte tycker det. Det du utstrålar blir en återspegling hos andra. Capiche?


Tänkte forsätta lista några tips i nästa inlägg om hur jag agerar och tänker vid skov och generellt hur jag hanterar sjukdomen. Låter det intressant för dig?


To be continued...




Kommentarer
Postat av: Jakubrebecka

Excellent site, added to favorites!! Wonderful and informative web site. I have found much useful information.

2011-12-14 @ 08:25:55
URL: http://jakubrebecka.blogminds.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0