Erfarenhet, ålder & vishet- Cirkle of life.


Ibland gör jag korkade saker, typ tappar bort p-biljetter och annat viktigt. Är ofta sen och är väl inte alltid den smidigaste personen i världen. Säger ofta saker, ganska rakt ut och har inte tänkt på konsekvensen innan det hoppar ur. Men jag har lärt mig att tänka efter innan och formulera mig på ett bättre sätt- men det händer fortfarande att andra tar illa upp- fastän jag inte menar något illa utan klassar mig själv som ärlig. :)

Mer av sådana situationer inträffade i tidiga 20års åldern då jag var tvungen att påpeka allt- av ren osäkerhet men även en dos av nyfikenhet som återspeglades i en attityd som var....barnslig och lite hånande, ibland med taggarna utåt.

Men eftersom allt går att arbeta bort, mer eller mindre, om man är villig att förändras (utvecklas). Vissa beteenden sker per automatik av erfarenhet i kombination med ålder. Att man blir visare med åldern är ingen myt, men det är förutsatt att man uppelvt och fått erfara. Så, egentligen betyder det att man styr sin egen vishet (allmänbildning). Och inte att det kommer per automatik genom att man blir ett år äldre, logiskt va? ;)

Jag har jobbat med hyfsat ostimulerande arbetsuppgifter tidigare- eller det var stimulerande till en början. Men på det här viset blev min hjärna ganska ostimulerand och även mer...oerfaren och "noll koll"-känslan växte sig större. Det här ville jag förbättra hos mig själv och såg till att jag aktivt valde att testa nya aktiviteter, samt ta vara på min vilja att variera mellan mina yrkesval. Kunskap är...makt? ;P

Erfarenhet kan aldrig vara något dåligt.

Med en ostimulerad hjärna är tålamodet inte det bästa och jag tenderar att få mer energi än när jag har något att "bita i".




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0